جمعه ۱۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

رییس سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر لزوم تعویض شناسنامه‌های قدیمی گفت: با اینکه هنوز بازه زمانی برای اجبار تعویض تعریف نشده است اما توصیه می‌شود افراد هرچه سریع‌تر جهت تعویض شناسنامه‌های قدیمی اقدام کنند.

تعویض شناسنامه

به گزارش همشهری آنلاین،‌ تعویض شناسنامه‌های قدیمی در ایران یکی از پروژه‌های مهم و گسترده‌ای است که با هدف به‌روزرسانی و بهبود دقت اطلاعات هویتی افراد اجرا می‌شود. شناسنامه‌های قدیمی جلد قرمز که در بسیاری از موارد به دلیل گذر زمان و استفاده مکرر دچار فرسودگی و آسیب‌های مختلف شده‌اند، نیاز به جایگزینی دارند. این اقدام به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی در ارائه خدمات دولتی و عمومی و همچنین افزایش امنیت اطلاعات شخصی شهروندان ایرانی صورت می‌گیرد.

در حقیقت یکی از دلایل اصلی تعویض شناسنامه‌های قدیمی، ارتقاء امنیت این مدارک است. شناسنامه‌های جدید با استفاده از فناوری‌های نوین و ویژگی‌های امنیتی پیشرفته‌تر مانند استفاده از کاغذهای مخصوص و هولوگرام‌ها تولید می‌شوند. این ویژگی‌ها باعث می‌شود تا امکان جعل و تقلب در این مدارک کاهش یابد و از این طریق هویت افراد به شکل بهتری حفاظت خواهد شد.

فرآیند تعویض شناسنامه‌های قدیمی نیازمند ارائه مدارک و اطلاعات دقیق از سوی متقاضیان است. افراد باید با مراجعه به دفاتر ثبت احوال، مدارک شناسایی فعلی خود را به همراه مدارک مورد نیاز دیگر مانند کارت ملی، عکس جدید و فرم‌های مخصوص ارائه دهند. پس از بررسی و تأیید اطلاعات، شناسنامه جدید صادر و به متقاضی تحویل داده می‌شود.

یکی از چالش‌های اصلی در تعویض شناسنامه‌های قدیمی، افزایش حجم کار و تعداد متقاضیان است. این امر ممکن است باعث تأخیر در ارائه خدمات و طولانی شدن مدت زمان انتظار برای دریافت شناسنامه‌های جدید شود. به همین دلیل، سازمان ثبت احوال تلاش کرده است تا با افزایش تعداد دفاتر و استفاده از سیستم‌های الکترونیکی و آنلاین، این فرآیند را تسهیل و سرعت بخشد.

در نهایت، تعویض شناسنامه‌های قدیمی یک اقدام ضروری و موثر در جهت بهبود خدمات هویتی و امنیت اطلاعات شخصی در کشور محسوب می‌شود. این اقدام نه تنها به کاهش مشکلات ناشی از شناسنامه‌های فرسوده و آسیب‌دیده کمک می‌کند، بلکه با استفاده از فناوری‌های جدید، دقت و امنیت این مدارک را افزایش می‌دهد. از این رو، تشویق افراد به تعویض شناسنامه‌های قدیمی و همکاری در این فرآیند، می‌تواند به بهبود نظام ثبت احوال کشور کمک شایانی کند.

شناسنامه‌های جدید که در اندازه و شکل شبیه «گذرنامه» است، بر اساس گروه سنی زیر ۱۵ سال و بالای ۱۵ سال به ترتیب با رنگ‌های سبز و قهوه‌ای صادر می‌شود. سازمان ثبت احوال در فاز اول این طرح برای نوزادان اقدام به صدور شناسنامه‌های رایانه‌ای کرد این شناسنامه‌ها با جلدی به رنگ سبز و بدون فضای عکس صادر می‌شود. همچنین ثبت احوال در این مرحله برای آن دسته از متقاضیانی که با رسیدن به سن ۱۵ سالگی برای عکس‌دار کردن شناسنامه خود مراجعه کنند نیز شناسنامه‌هایی با جلد قهوه‌ای صادر می‌کند.

شناسنامه‌های جدید از نظر اطلاعات مندرج تفاوتی با شناسنامه‌های قبلی ندارند و تنها فضایی برای ثبت کد ملی دارد که در شناسنامه‌های قبلی وجود ندارد. ارتقای ضریب ایمنی و امنیتی شناسنامه‌ها و درج مشخصات سجلی و هویتی افراد به صورت ماشینی از مهمترین ویژگی‌های شناسنامه‌های جدید است و وجود لمینیت و الصاق هولوگرام در صفحه اول شناسنامه‌های رایانه‌ای از دیگر ویژگی‌های این شناسنامه‌ها است.

هاشم کارگر رییس سازمان ثبت احوال کشور ، درباره اجباری بودن تعویض شناسنامه‌های قدیمی می‌گوید: سالانه حدود ۳میلیون و ۵۰۰هزار تا ۴ میلیون شناسنامه جدید صادر می شود؛ اما امکان دارد این شناسنامه ها درخواست های تکراری هم باشند یعنی مثلا مواردی که فرد قصد عکس دار کردن شناسنامه را دارد و یا شناسنامه مخدوش یا مفقود شده است.

وی درباره تعیین بازه زمانی برای تعویض شناسنامه ها نیز گفت: قطعا الزام برای جدید کردن شناسنامه‌ها وجود دارد، در حالی که بازه زمانی برای آن تعریف نشده است؛ توصیه این است که افراد هرچه سریع تر مراجعه کنند و شناسنامه‌های جدید را دریافت کنند چرا که باعث می شود در کشور راحت تر خدمات دریافت کنند و مشکلی برای آنها ایجاد نشود و از سوی دیگر پایگاه اطلاعاتی سازمان ثبت احوال نیز کامل تر شده و برای ارائه خدمات الکترونیک به شهروندان نیز کار تسهیل می‌شود.

کد خبر 871094
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهدی IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    4 0
    قرار بود کارت ملی هوشمند باشد حالا چه نقشه برای شناسنامه ها دارید...؟
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    1 0
    براي اخذ نوبت تكميل فرم و ساير كارهاش چندين بار از اول صبح بايد جلوي دفاتر پيشخوان اون هم صرفا تعدادي محدود مراجعه كرد و كلي وقت تلف كرد !!! اخه چرا همين كار رو اينترنتي نميكنند مگر چه مشكلي داره؟ مگر قبلا نميشد اينترنتي شناسنامه گرفت؟ يا حتما بايد الاف د و وقت هدر داد و اعصاب خرد كرد؟!!!
  • محسن IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    6 0
    از یه طرف گفتید ارائه کپی برای خدمات دولتی لازم نیست وار شبکه ... قابل دریافت است از یه طرف میگید شناسنامه برای خدمات دولتی است این طرح چیزی نیست جز سرکیسه کردن مردم
  • ایرانی IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    2 0
    مهمترین و اساسی‌ترین دلیل هرچند یکبار تعویض‌ها مثل این موارد، اخذ پول از مردم است. وگرنه فقط و فقط یک کارت هوشمند کافی است تا بجای همه اینها باشد.
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۱۲
    0 0
    مگه کارت ملی هوشمند،نداریم؟این کافی نیست؟